mandag den 27. juni 2011

Mønster Hækling DIY


Denne form for hækling kaldes også for Tunesisk hækling. Der er næsten ingen grænser for hvad man kan lave af fine sager ved at hækle på denne måde. Har du ternet papir kan du jo tegne dine egne design som jeg har gjort. Man kan også bruge broderi mønstre. Ja, der er mange MANGE muligheder.

Man kan bruge alle slags garn til dette. Men jeg synes det skønnere at arbejde med tykker garn. I dette arbejde har jeg brugt uld garn og en hæklenål 5. Det bliver bare pæner. Men kan også sagtens lade sig gøre med garn til en hæklenål 3.

Når man hækler tunesisk hækling kan man godt bruge en alm rund hæklepind til mindre projekter. Men skal man hækle større ting skal man ud og have fat i en tunesisk hæklepind. Den er faktisk lige så lang som en strikkepind. Man kan købe nogen til rimelig pris på qxl.


Men nu til sagen.

Start med at finde det mønster frem du skal bruge til projektet. Jeg plejer så at tælle hvor mange firkanter der er i bredden og så ligger jeg 3 til i hver side. dvs +6. I dette tilfælde er det så 24.



1. Lav først 24 lm. (hvis du laver et andet mønster skal du selvfølgelig lave det antal lm som beskrevet ovenfor)


2. Derefter skal du stikke hæklenålen i anden M fra pinden.


3. Træk snoren over pinden 1 gang og træk den igennem masken og lad den så sidde på pinden. Sådan forsætter du igennem de næste 22 m.


4. Når du har gjort som i beskrivelse 3 ser pinden sådan ud når du kommer til enden.


5. Hver gang du når til enden af en række, skal du tage garnet omkring hæklenålen 1 gang og trække den igennem masken på billedet. Dette gør du hver gang du når til denne ende, på hver række.


6. Herefter skal du trække snoren igennem to masker. (som vist på billedet) Dette gør du på resten af pinden hele vejen over.


7. Dit arbejde skulle nu se sådan ud, når du når til enden.


8. Nu stikker du hæklenålen ned i 2 snor/maske der er på hæklearbejdet.(se billede)


9. Når du har stukket hæklepinden igennem, slår du snoren 1 gang om hæklenålen og trækker snoren igennem. (lige som beskrivelse 3)


10. Dit arbejde skulle gerne se sådan ud når du har trukket snoren igennem. Sådan forsætter du bare hele vejen hen til enden. (beskrivelse 9)


11. Dit arbejde skulle nu se ud som på billedet. Du gentager nu beskrivelse 5+6.


Nu skal du bare forsætte med at lave de masker du har lært at lave her. Nu forsætter jeg med at vise hvordan man skifter farve mm.

12. Når jeg skal have en ny farve ind i mit arbejde plejer jeg altid at lave en lille løkke.


13. Jeg tæller på mit mønster hvor den nye farve skal sættes ind og her er det efter 3 løkker på hæklenålen. Jeg stikker min hæklenål ind og trækker løkken med op


14. Inden jeg forsætter trækker jeg den røde tråd over den sorte. For at "låse" den fast. Derefter stikker jeg hæklenålen igennem næste m og trækker den sorte snor igennem. Når jeg har lavet de m der skal være sort, så lader jeg den sorte snor hænge, så den røde snor er øvers når jeg trækker den igennem m.


15. Når du skal den anden vej på pinden, så forsætter du bare som du plejer. Men når du når til en rød og sort m, skal du skifte til den sorte farve. Du skal altid skifte farve når du når til en kombination som på billedet. Dvs sort i dette tilfælde.


16. (som i beskrivelse 15) Bare at denne gang er det rød vi skal skifte til. Snoren man bruger skal ALTID ligge øverst.


17. Sådan ser dit arbejde ud når du når til enden.


Sådan forsætter du bare resten af arbejdet. Når du skal afslutte dit arbejde så lav den sidste række som km. Dvs træk snoren igennem, men træk den også igennem den m der sidder på hæklenålen.

Dit færdige arbejde skulle nu se sådan ud forfra:


Bagfra:



Afslut med at skjul de snore der hænger løst ved at sy dem igennem hækle arbejdet.

Regner selv med at lave en vidio, da det tit er nemmere at forstå end tekst (synes jeg). Men indtil jeg for den lavet, så kan i bruge en engelsk version. Hun er simpelthen så skide dygtig.

Hvis du er lidt forvirret med farveskiftet så kan du finde en god vidio her. Hun har også hæklet dette super fede Mario tæppe!! Hun er sku da for sej!! Hendes blog kan du besøg her.



Har lovet min mand og lave et tæppe i samme stil en dag. Men pyha da...Men det er hende jeg er blevet inspireret af. Så hvis i ikke synes min DIY giver nogen form for mening, Så se hendes vidio på you tube. (Den er på engelsk) Men nogen gange er det bare nemmere når man ser det på vidio end på tekst.

God fornøjelse derude.

smil fra

5 kommentarer:

  1. det er godt nok et flot tæppe, men det må have været tidskrævende,ja jeg har også nemmere ved at se det på en video, frem for det skrevne:)

    SvarSlet
  2. Hvor ser det spændende ud, det må på to do -listen.
    Det er da helt vild det tæppe.

    SvarSlet
  3. Det er da i hver fald en anderledes måde at hækle på. Tror også hun havde brugt 1½ år på at hækle det... :-o Det dælme længe. Så det kræver nok lidt tålmodighed at gå igang med sådan et projekt. -og det med tålmodighed er ikke min stærke side. Ja jeg kan også bedre lære ved enten at se en gør det eller se det på vidio. :-D

    SvarSlet
  4. Spændende hækling ;0) Det skal prøves når jeg har fået fat i sådan en hæklenål ;0)
    Kæmper lige med at få hæklet en fisk til Mikkels fys der kommer sidste gang på mandag ;0)

    SvarSlet
  5. Lyder spændende med en hæklet fisk!! Det tror jeg faktisk aldrig jeg har set. Så den glæder jeg mig til at se. ;-D
    Jeg købte mine på QXL der ik jeg en i alle størrelser for 150 kr. det jo billigt.

    SvarSlet